Siirry sisältöön

Olen 53-vuotias nainen, jolla korkea kolesteroli: kokonaisarvo viimeksi 7.4, LDL 5.3, HDL 1.6, Triglyseridit 1.26. Kolesteroli nousi näihin lukemiin (kokonaisarvo aiemmin 5.4-5.8) heti vaihdevuosien alettua. Mikään muu ei ole muuttunut, ravintokin ihan ok. ja liikuttuakin tulee, kun töissäkin jo joutuu liikkumaan. Painoindeksini on n. 22, ajoittain jopa alle sen. Vaihdevuosien alettua paino tosin näköjään herkästi nousee, mutta olen saanut pidettyä sen vielä alle 60 kg:n. Suvussani on paljon sydän- ja verisuonitauteja, mutta monella ollut myös muita sairauksia samanaikaisesti, kuten reumaa ja 2-tyypin diabetesta. Itselläni verensokerit olleet ok. Fibromyalgia ja osteopenia on todettu. D-vitamiiniarvo on suht alhainen (66) 60 mg:n päivittäisestä annoksesta huolimatta, Samoin hemoglobiini tuppaa herkästi laskemaan, ollen alarajoilla (ja aikoinaan usein anemiaa). Verenpainetta ei varsinaisesti ole, vaikkakin lääkärissä mitattuna saattaakin hetkellisesti pompata ylös. Nyt sain gynekologilta vaihdevuosivaivoihin hormonilääkereseptin (Femoston 1/10). Luin kuitenkin jostain, että jos on korkea kolesteroli , niin estrogeeni voi saada mahdolliset plakit liikkeelle tuhoisin seurauksin. Itselleni on tosin tehty n. 8 vuotta sitten sepelvaltimoiden TT-kuvaus ja silloin siellä ei ainakaan kalkkeutumaa, tai ahtaumaa näkynyt, mutta jos kolesteroli on kuitenkin jo hyvän aikaa ollut näinkin korkea, niin onko plakkeja jo voinut alkaa kehittymään ja mistä tietää, jos niitä onkin jossain muualla? Luin myös eräästä kirjasta, että plakkeja on kahdenlaisia. Toiset kasvavat sisäänpäin ahtauttaen suonen, mutta sellaisiakin on, jotka kasvavat ulospäin ja suonessa ei tällöin näy mitään ahtaumaa, mutta voivat “poksahtaessaan” olla vieläkin vaarallisempia. Näkyvätkö ulospäin kasvavat plakit miten TT-kuvissa? Uskaltaako hormonikorvaushoitoa aloittaa? Ja voiko hoidosta olla sydämelle päinvastoin hyötyä?

14/04/2015

Korvaushoito?

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 15.4.2015
Päivitetty 4.6.2018

Estettä vaihdevuosioireita lievittävälle hormonihoidolle ei ole. Se ei nykytiedon mukaan estä verisuonisairauksia, mutta ei kysyjän tilanteessa pahennakaan.

Sepelvaltimotauti on tosiaan pitkään oireeton, koska plakit kasvavat alkuun suonenseinämän sisällä ja jopa pullistavat suonen ulkoseinää ulospäin sen sijaan, että kasvaisivat sisäänpäin. Plakit voivat jatkaa kasvamistaan, kunnes ne alkavat ahtauttaa suonta ja aiheuttaa rasitusrintakipuja. Plakki voi myös tätä ennen (siis oireettomassa vaiheessa) revetä pinnaltaan, jolloin siihen kohtaan syntyy verihyytymä, joka aiheuttaa sydäninfarktin. Aikanaan normaalin TT-tutkimuksen antama “takuuaika” ei toki ole ikuinen. Pidän kysyjän tilanteessa parhaana vaihtoehtona sangen korkeita kolesteroliarvoja alentavaa statiinihoitoa.

15/04/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset