Siirry sisältöön

Mistä johtuu, että aamulla heti heräämisen jälkeen (ihan hyvin nukutun yön jälkeen) tunnen sydämen lyönnit rinnassani ja kun mittaan verenpaineen ennen vuoteesta nousua, verenpaine on korkealla – 160 luokkaa ylälaine, alapaine ok, mutta alkaa siitä pikkuhiljaa laskea ja puolen tunnin päästä, mitattuna istuen ohjeiden mukaan ennen lääkkeiden ottoa, on ihan normaali? Samalla sydämen lyöntien tuntemus rinnassa on hävinnyt. Lääkkeinä on Zanidip ja Bisoprolol. Zanid on siirretty otettavaksi illalla, mutta muutoksesta ei ole ollut mitään seuraamuksia. Olen vajaa 7-kymppinen. Mitä voisi tehdä? Vai saako asia olla näin? Tunne on kiusallinen ja toistuu joka aamu.

22/10/2015

Verenpaine

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 24.10.2015
Päivitetty 4.6.2018

Korkea aamuverenpaine voi olla viite korkeasta yöpaineesta, mikä on haitallista. Zanidip-lääkkeen annostelu illalla on ollut oikea ratkaisu, mutta mahdollisesti vielä riittämätön. Kohonneen verenpaineen hoitovasteen arivointi perustuu ennen kaikkea aamu- ja iltamittausten keskiarvoon, mutta poikkeavaa vuorokausirytmiä voidaan harkinnan mukaan kohdennetustikin hoitaa. Kysyjän tilanteessa olisi edullista tehdä verenpaineen vuorokausirekisteröinti. Jos tähän ei ole mahdollisuutta, muutama yöllinen mittaus (silloin kun muutenkin herää) voi antaa lisätietoa. Näiden perusteella voi harkita iltalääkityksen lisäämistä.

24/10/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset