Siirry sisältöön

Olen 53-vuotias nainen. Lääkityksensä Emcontor lisälyöntien estoon. Pari vuotta sitten todettu sydänultrassa kaksi pientä läppävuotoa. Verenpaine 150-185/78-92 ja syke 39-48. Mistä voisi johtua?

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 1.1.2015
Päivitetty 4.6.2018

Hidas syke johtuu epäilemättä käytetystä beetasalpaajasta (bisoprololi eli Emconcor). Herää kysymys, onko hoidosta enemmän hyötyä vai haittaa. Hidas syke voi aiheuttaa väsymystä ja voimattomuutta, ja lisälyöntien hoito ei useinkaan ole mitenkään välttämätöntä. Joka tapauksessa verenpaine on koholla, ja se vaatii oman selvittelynsä ja hoitonsa. Beetasalpaajakin on verenpainelääke, mutta kysyjän tilanteessa riittämätön. Jos sen jatkamista pidetään aiheellisena hitaasta sykkeestä huolimatta, sen rinnalle sopii verenpainelääkkeeksi esimerkiksi verisuonivaikutteinen kalsiuminestäjä ja tarvittaessa muitakin lääkkeitä, kunnes verenpaine on tavoitetasolla. “Pienet läppävuodot” ovat usein ultraäänitutkimuksen merkityksettömiä sivulöydöksiä tai jopa normaalilöydöksiä.

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset