Siirry sisältöön

Joulukuussa aloitettiin kortisonin käyttö 40 mg sydänsarkoidoosin hoitoon. Hoitovaste näyttää hyvältä. Kuukausittain pienennetty annosta, mutta viikko sitten piti tiputtaa 20 mg suoraan 10 mg. Koko ajan on haittoja ollut, nukkuminen 2 h, tärinä, vapina, lisälyöntisyyttä, tahdistin on, mutta tämä viimeinen vähennys on pöyristyttävä. Varmaan pian voi viedä suljetulle osastolle – sekä fyysinen olo, vapina, nivelkivut, turvotus, hengitys ahtaalla että psyykkinen olo sanoinkuvaamaton. Todella totalböokki on toivottu ja odotettu vieras. Näinkö vaan jatketaan – kuoleman siirtäminen ei tunnu nyt ihmeemmältä tavoitteelta. Ennenmuinoin olisi ehkä hoitavaan lääkäriin saanut yhteyden, mutta nykyisin verkko palvelee tässäkin.

28/03/2015

Jokainen päivä on liikaa

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 1.4.2015
Päivitetty 4.6.2018

Sydänsarkoidoosi on vakava sairaus ja sen hoito on ehdottoman tärkeää. Ensisijainen lääke on kortisoni, mutta valitettavasti siihen liittyy joidenkin kohdalla hyvinkin hankalia haittavaikutuksia. Ilmeisesti juuri tästä syystä annosta on kysyjällä pyritty nopeasti pienentämään. Toivottavasti piakkoin saavutetaan tila, jossa hoidon teho ja haitat ovat siedettävässä tasapainossa. Ellei, on olemassa vaihtoehtoisia hoitoja, joista kerrotaan linkitetyssä artikkelissa.

01/04/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset