Siirry sisältöön

Olen 47 syntynyt nainen, verenpainetta vuosia, siihen lääkitys Valsartan 160 mg, Amlodipin 5 mg, Bisopropolol 2,5 mg päivässä ja lisäksi kilpirauhasen vajaatoimintalääke 5 mikrogr. aamuisin. Äskettäin sydänultra, jossa näkyi lievä läppävika. Lääkäri ei määrännyt mitään jos ei oireet pahene. Nyt ei mainittavia oireita, paitsi rytmihäiriöitä eli kun tunnustelen pulssia, aivan kuin jäisi yksi lyönti väliin.
Pitääkö olla huolissaan? Mitä voin itse tehdä, paitsi verenpaine tarkkailtava. Olisiko estrogeenistä apua? Liikun päivittäin ja syön terveelllisesti.

24/09/2015

Sisko68

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 24.9.2015
Päivitetty 4.6.2018

Luonnollisesti vain tutkiva lääkäri osaa vastata täsmällisesti. Yleisesti kuitenkin ultraäänitutkimus on hyvin herkkä näkemään vähäisiä läppävuotoja, jotka eivät liity läpän rakennevikaan eivätkä kuormita verenkiertoa. Itse asiassa ne eivät ole vikoja ollenkaan. Jos lääkäri toteaa todellisen läppävian, joka on kuitenkin vielä lievä, on järjestettävä seurantakäynti esimerkiksi vuoden – parin päähän. Oikeaa läppävikaa ei pitäisi ollenkaan päästää vaiheeseen, jossa se aiheuttaa selviä oireita. Joskus voi yhden tutkimuksen perusteella olla epäselvää, onko kyseessä mitättömästi vuotava normaali läppä vai alkava läppävika. Tällöinkin uusintatutkimus edellä mainittuun tapaan on syytä tehdä.

Kohonnut verenpaine on tietysti syytä hoitaa hyvin. Estrogeenista ei ole apua muuhun kuin vaihdevuosioireisiin, joihin sitä voi tarvittaessa käyttää.

24/09/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset