Siirry sisältöön

Olen käynyt useamman kerran lääkärillä rintakipu- ja huimaus/heikotustuntemusten takia. Joskus ilmenee myös lisälyöntejä ja tykytyksen tunnetta. Tutkimuksissa ei löytynyt sydänvikaan liittyviä merkkejä. Ekg ja holter sekä ultraääni olivat normaaleja. Ikää on 20 v ja olen nainen. Pientä stressiä on ollut viime aikoina oireiden takia, sillä pelko sydänsairaudesta on ollut suuri oireiden ollessa pahoja ja lamaannuttavia. Oireet ovat usein hyvin voimakkaita (varsinkin rintakipu joka puristavaa vasemmalla puolella). Pienessäkin rasituksessa tulee heikotusta ja lisälyöntejä. Suvussa sepelvaltimotautia yli 60v iässä. Onko sepelvaltimotauti mahdollinen minun kohdallani?

Lääkärin antamassa paperissa lukee sanat “toiminnallinen sydänoire” ja “neurosirkulatorinen dystonia”. Mitä nämä tarkoittavat? Mikä selittää oireeni ja mitä niille pitäisi tehdä?

17/06/2016

Tyde

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 20.6.2016
Päivitetty 4.6.2018

Oire on toiminnallinen, jos sen taustalla ei ole elimellistä vikaa. Esimerkiksi on taipumusta vatsakipuun, vaikka suolistosta tai muista vatsan elimistä ei millään menetelmällä löydy sairautta. ”Toiminnallinen sydänoire” ja ”neurosirkulatorinen dystonia” ovat pitkälti sama asia. Ne tarkoittavat sitä, että esiintyy sydämentykytystä ja lieviä rytmihäiriöitä, vaikka sydän on rakenteiltaan terve. Rintakivut ovat myös tavallinen tähän liittyvä oire. Aistimiskynnys on ikään kuin väärällä tasolla, kuten väärin säädetyssä termostaatissa, jolloin aivan normaalitkin ilmiöt tuntuvat pahalta. Kysyjän kohdalla sepelvaltimotaudin todennäköisyys on käytännössä nolla.

Ellei hoidoksi riitä vakuuttuminen oireiden vaarattomuudesta, voi kokeilla beetasalpaajia, jotka estävät tykytyksiä ja lisälyöntejä. Haitallisten tuntemusten aistimiskynnystä voi nostaa aivojen serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavilla lääkkeillä, joita käytetään myös masennuksen hoitoon, vaikka tässä tapauksessa ei olisikaan kyse masennuksesta.

20/06/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset