Siirry sisältöön

Hei minulla on toisinaan ja nyt parasta aikaa outo tiheä värinä rinnan alueella, muistuttaa kännykän värinää. Ei miitään kiputuntemusta mutta häiritsee.
Neljä vuotta sitten vakavan myyräkuumeen yhteydessä kammiovärinä, elvytys ja kolmen viikon tehohoito hengityskoneessa (trakeostomia) dialyysihoito ja noin kaksi viikkoa nukuin. Seurauksena sydämen vajaatoiminta ja lääkkeet: pitkävaikutteisen nitron lisäksi myös verenpaineeseen ja kolesteroliin.
Voiko värinä liittyä sydämeen, vai mahdollisesti johtua lihaksesta? Käyn kuntosalilla kahdesti viikossa ohjatussa liikunnassa. Olen 72-vuotias.

09/08/2015

Anneli

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 16.8.2015
Päivitetty 4.6.2018

Värinän tunne rinnassa herättää usein epäilyn sydänongelmasta, yleensä rytmihäiriöstä, koska sana “värinä” esiintyy eteisvärinän ja kammiovärinän nimissä. Kuitenkaan eteisvärinässä eteisten värinää ei voi päällepäin tuntea, sitävastoin pulssin epäsäännöllisyyden voi havaita. Kammiovärinässä ei tietenkään tunne yhtään mitään, koska sydämen pysähtyessä taju katoaa nopeasti. Kysyjä lienee oikeilla jäljillä epäillessään värinän olevan peräisin rintakehän lihasjännityksestä. Kannattaa kuitenkin varmistaa pulssin säännöllisyys tunnustelemalla ja tarvittaessa EKG:lla.

16/08/2015

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset