Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Joulumindfulness – Löydä joulumielesi

Pidä pieni rauhoittumishetki ja unohda kiire hetkeksi.

Anne Kuusisto
Julkaistu 30.11.2018

Jo muutama tietoinen rauhallinen hengitys vaikuttaa positiivisesti mielialaan ja verenpaineeseen. Lisäksi sydämen lyöntitiheys ja stressihormonien määrä veressä laskee.

Lue ensin teksti itsellesi kaikessa rauhassa ja tee sitten ohjeiden mukaan. Harjoitus kestää noin kolme minuuttia.

1. Sulje silmät, ota hyvä asento. Anna käsien olla rentona sylissä, ja jalat suorana maata vasten. Anna hartioiden ja kasvojen rentoutua. Pyri löytämään hyvä olo, keskity vain itseesi.

2. Tunnustele mielessäsi millaiselta keho tuntuu tällä hetkellä? Jännittyneeltä, rennolta, kevyeltä, painavalta? Miltä tuntuu varpaissa, reisissä, entä selässä, vatsassa, käsissä?

3. Hengitä muutaman kerran syvään sisään ja ulos. Ja anna sitten hengityksen palautua omaan rytmiinsä. Seuraa hengityksen virtaamista ja sano mielessäsi jouluun sopivat rauhoittavat sanat: Päästän irti turhasta murehtimisesta.

Sanoilla on suuri merkitys ja aivot uskovat sanoja, joita toistamme mielessämme. ”Päästän irti” -sanat ja tietoinen hengittäminen rauhoittavat oloa.

Mitkä sanat voisivat toimia sinulla voimasanoina joulumielen löytämisessä?
Etsi itsellesi sopivia kannustavia sanoja ja sano niitä mielessäsi. Esimerkiksi: ”Ystävällisyys on tärkeintä” tai ”Voin rauhoittua ja nauttia.”

4. Makustele sanoja ja hymyile itsellesi. “Minä olen arvokas ja hyvä”.

Ota ystävälliset sanat mukaasi jouluvalmisteluihin, toista niitä itsellesi usein.

Kiitä itseäsi tästä hetkestä.
Rauhallista, hyvää mieltä jouluun.

Lue seuraavaksi