Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Nainen, näin hoidat sydäntäsi

Naisen kannattaa kiinnittää huomiota oman sydänterveytensä vaalimiseen viimeistään silloin, kun vaihdevuodet koittavat. Noudattamalla sydänystävällisiä elintapoja hoidat paitsi sydämen, myös aivojen terveyttä.

Anna-Mari Hekkala, ylilääkäri
Julkaistu 18.4.2019

Usein naisen valinnoilla on suuri merkitys paitsi oman, myös muiden eli perheenjäsenten sydänterveyteen. Naisen kannattaa kiinnittää huomiota oman sydänterveytensä vaalimiseen viimeistään silloin, kun vaihdevuodet koittavat.

Tupakointi on hyvä lopettaa

Savukkeet ja muut nikotiinituotteet ovat vaarallisia verisuonille. Suomalaiset ovat kunnostautuneet tupakoinnin vähentämisessä hienosti. Erityisesti miehet ovat onnistuneet tässä hyvin, mutta toisaalta nuorten miesten keskuudessa nuuskan käyttö on lisääntynyt huolestuttavasti. Naiset ovat saavuttaneet tupakoinnissa kyseenalaisen tasa-arvon, sillä nykyisin tupakointi on yhtä yleistä nuorten naisten ja miesten keskuudessa. Tupakointi on kuitenkin jopa haitallisempaa naisen sydämelle, joten huono tapa kannattaa lopettaa heti alkuunsa. Tupakka on haitallista sikiön aivojen kehitykselle. Vaikka monet onneksi lopettavat tupakoinnin raskauden alussa, kuitenkin 8% odottavista äideistä tupakoi koko raskauden ajan. Luku on Pohjoismaiden korkein. Äidin raskaudenaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan kätkytkuoleman riskin.

Tupakointi aiheuttaa riippuvuuden aivojen nikotiinireseptoreiden kautta. Toisilla riippuvuus on siis biologisista syistä hyvin voimakas. Onneksi lopettamiseen löytyy monia apukeinoja, joista kannattaa kysyä tarvittaessa lääkäriltä.

Alkoholin käyttöä kannattaa välttää

Alkoholilla ei ole vakuuttavia sydänterveyttä edistäviä vaikutuksia. Siksi alkoholin käyttö kannattaa pitää mahdollisimman vähäisenä. Naisen elimistö kestää alkoholia huomattavasti vähemmän verrattuna mieheen. Kohtuukäytön rajana pidetään naisilla yhtä ravintola-annosta ja miehillä 1-2 annosta vuorokaudessa. Karkeasti arvioiden nainen saisi siis nauttia alkoholia puolet vähemmän kuin mies.

Lue lisää alkoholista

Huomio verenpaineeseen

Kohonnut verenpaine on salakavala juttu, sillä se ei useinkaan aiheuta minkäänlaisia oireita. Kuitenkin, kun paine on ollut vuosia koholla, se aiheuttaa peruuttamattomia muutoksia sydämessä, aivoissa ja verisuonissa. Siksi omasta verenpaineestaan kannattaa olla tietoinen ja paras tapa selvittää se on hankkia kotiin oma verenpainemittari.

Lue lisää verenpaineesta

Ravinnolla on suuri merkitys

Sydänystävällinen ravitsemus ei edellytä kalliita raaka-aineita tai huipputason kokkaustaitoa. Ruokavalioon tulisi kuulua paljon hedelmiä ja vihanneksia, kuitua, pehmeitä rasvoja, kalaa ja pähkinöitä, ja toisaalta vain vähän punaista lihaa, sokerisia ruokia ja juomia sekä kovia rasvoja. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää ruuan suolamääriin, sillä liiallinen suola nostaa verenpainetta. Suomalaiset naiset käyttävät suolaa miehiä vähemmän, mutta edelleen yli suositusten.

Lue lisää ravinnosta

Sydän rakastaa liikuntaa

Suomalaisten liikuntatottumuksia selvitettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Terveys 2017 -tutkimuksessa. Naiset harrastavat miehiä enemmän työmatkaliikuntaa, mutta eläkkeelle jäätyä naisten liikunnallinen aktiivisuus vähenee huolestuttavasti. Yli puolet 65 vuotta täyttäneistä naisista käytti päivittäin yli kolme tuntia istuen television tai tietokoneen äärellä. Samalla vapaa-ajan liikuntaa harrastavien naisten osuus oli pienentynyt.

Sydän- ja verenkiertoelimistö tarvitsee liikuntaa. Erityisen haitallista on liikkumattomuus. Sydänsairauksien ehkäisyn ja myös hoidon kannalta tehokkainta olisi liikunta, joka nostaa sykettä. Suositusten mukaan tämä tarkoittaisi kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa kuten reipasta kävelyä, uintia tai pyöräilyä ainakin 150 minuuttia viikon aikana. Vastaava hyöty saadaan harjoittamalla rasittavampaa liikuntaa kuten juoksua, tennistä tai vauhdikasta hiihtoa ainakin 75 minuuttia viikossa. Lisäksi olisi hyvä tehdä lihasvoimaa ja liikkuvuutta kehittäviä harjoitteita.

Tutkimuksessa, jossa tutkittiin päivittäisten aktiviteettien vaikutuksia ikääntyvien naisten terveyteen, todettiin, että jopa kevyt päivittäinen liikunta vähensi sydäntapahtumien vaaraa riippumatta muista tekijöistä. Teho lisääntyi lineaarisesti, eli mitä enemmän liikuntaa, sitä enemmän hyötyä. Eniten liikkuvilla oli jopa 42% pienempi vaara saada sydäninfarkti tai sydänkuolema verrattuna vähiten liikkuviin. Kaikki liike siis kannattaa.

Lue lisää liikunnasta

Menopaussi pysäyttää miettimään myös sydänterveyttä

Estrogeenihormonin arvellaan vaikuttavan valtimoverisuonten sisäpintaan pitäen suonet joustavina. Menopaussissa tämä vaikutus häviää. Veren lipidi- eli rasvakoostumus muuttuu, kun estrogeenin vaikutus vähenee. Kokonaiskolesteroli nousee, samoin ”huono” LDL-kolesteroli ja triglyserigipitoisuus. Vastaavasti ”hyvä” HDL-kolesteroli laskee. Tällä tavoin kolesteroliarvot alkavat muistuttaa enemmän miesten arvoja. Samanaikaisesti myös verenpaine ja paino saattavat nousta, jolloin monet vaaratekijät uhkaavat naisen sydämen terveyttä samanaikaisesti.

Vaikka naisen luonnollisella estrogeenihormonilla onkin monia hyviä vaikutuksia valtimoterveyteen, hormonikorvaushoitoa ei suositella sydänsairauksien ennaltaehkäisyyn. Ilmeisesti lääkkeellisesti nautitulla estrogeenilla ei ole samanlaisia verisuonivaikutuksia.

Jos elintavat ovat olleen terveelliset ja jatkuvat samanlaisina, sepelvaltimotaudin ja aivoinfarktin vaara on pieni edelleen. Monien pitäisi kuitenkin viimeistään tässä vaiheessa lisätä liikuntaa ja tarkastella ruokavaliotaan, onko omissa ravitsemustottumuksissa vielä jotain parannetavaa. Saattaa olla, että hormonaalisten muutosten vuoksi naiselta vaaditaan tässä vaiheessa entistäkin enemmän ponnisteluja normaalipainon ylläpitämiseksi. Liikunnan avulla monet vaihdevuosien oireet lievittyvät ja koko kroppa kiittää.

Lue seuraavaksi