Siirry sisältöön

Eilen alotin Isangina 25 mg -lääkityksen ja päätä särkee koko ajan ja lisäksi aamuyöstä olo huononi,  pelkäsin pitääkö tästä jo lähteä sairaalaan. Oli niinkuin infarktin oireet. Hartioita särki, vasenta rintaa ja muutenkin outo olo. Nyt näin puolenpäivän aikaan vähän parempi olo, en uskalla enää ottaa sitä lääkettä ja olenkin ottanut yhteyttä sairaalaan ja haluan vaihtaa lääkkeen. Lisäksi minulla on sokeritautilääkitys ja kolesrolilääkkeet, kiitos etukäteen.

05/07/2016

Sepelvaltimotauti 63v

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 8.7.2016
Päivitetty 4.6.2018

Nitrovalmisteiden eli nitraattien tyypillisenä haittavaikutuksena osalle käyttäjistä tulee päänsärky, joka johtuu lääkkeen verisuonia laajentavasta vaikutuksesta. Lyhytvaikutteisten eli pikanitrojen aiheuttama päänsärky kestää lääkkeen vaikutusajan eli parikymmentä minuuttia. Pitkävaikutteiseen nitraattiin (mm. Isangina) liittyvä päänsärky kestää luonnollisesti pitempään. Särky voi lievittyä muutaman päivän käytön jälkeen, mutta ei välttämättä. Osa ihmisistä ei voi tai ei mielellään käytä nitroja tästä syystä, tai voi käyttää vain pientä annosta. Koska nitraatit eivät ole tautia parantavia vaan oireita lievittäviä lääkkeitä, niitä ei ole mielekästä käyttää, jos niistä osoittautuu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Sydäninfarktia epäiltäessä oikea toimenpide ei ole odottamaan jääminen, vaan soitto hätänumeroon 112.

08/07/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset