Siirry sisältöön

Olen syönyt Losatrix 100mg/pv. RR tahtoo olla vain nukkumasta noustua koholla, jonkun ajan päästä ylhäälläolon jälkeen laskee. Olisiko aihetta vaihtaa? Nostaako tämä lääke K-arvoja, on suositus arvon hintin yläpuolella ja samalla tullut lisälyöntejä runsaasti.

09/01/2016

huolestunut

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 11.1.2016
Päivitetty 4.6.2018

Losartaani ja muut ATR:n salpaajat (samoin kuin ACE:n estäjät) saattavat nostaa veren kaliumarvoja, etenkin jos munuaisten toiminta on heikentynyt. Jos arvo on vain normaalialueen ylärajan tuntumassa tai hiukan yli, lääkitystä ei tarvitse lopettaa eikä vaihtaa, mutta kaliumarvoja on syytä seurata. Toinen kysymys on, onko verenpaine tuolla yhdellä lääkkeellä riittävästi hallinnassa. Tämä on syytä selvittää neljän vuorokauden kotimittaussarjan keskiarvon perusteella (tavoite alle 135/85). Jos paine on tätä korkeampi, olisi luontevaa lisätä lääkitykseen pieni annos nesteenpoistolääkettä, jolla taas on kaliuminerityistä lisäävää ja veren kaliumarvoa laskevaa vaikutusta. On valmisteita, joissa losartaani ja nesteenpoistolääke ovat samassa tabletissa, joten edes tablettimäärä ei lisääntyisi.

11/01/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset